donderdag 10 september 2015

GTA (Grande Traversata delle Alpi) – 4e etappe: Rifugio Rivetti via Piedicavallo en Rosazza – San Giovanni

De afdaling naar Piedicavallo is een kuitenbijter en loop ik in de mist. Veel genieten van het landschap is er voorlopig niet bij. 

Hoe dieper ik afdaal hoe meer de wolken achter mij blijven. En er ontvouwt zich een prachtige vallei. 
Halfweg naar Piedicavallo is het pad minder stijl en breder. Aan de rand is een strook aangelegd met grote platte stenen. Het is een eeuwenoude ‘mulattiera’ een ezelspad.

Onderweg loop ik een volledig verlaten dorpje voorbij, La Monta.
Van Piedicavallo gaat het pad langs de autobaan naar Rosazza. Niet interessant voor een wandelaar en dus neem ik de bus.
Rosazza is genoemd naar een groot architect Federico Rosazza (1813–1899). 
Het stadje heeft een aantal door hem ontworpen gebouwen in een opvallende stijl.
De gebouwen dragen verschillende maçonnieke symbolen.

Ook het kerkhof draagt zijn stempel.
Van Rosazza naar mijn eindpunt San Giovanni loop ik door een mooi bos. Het pad, een oud pelgrimspad, stijgt nu weer langzaam.
San Giovanne is een Santuario. Het is er bijzonder stil in dit enorme bedevaartsoord. 
Aan het complex is ook een hotel verbonden met nogal Spartaanse kamers. Een douche, een goed bed, een lekkere 
maaltijd en rust is alles wat een pelgrim nodig heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten